Szkoła Podstawowa w Wierzbicy im. Kazimierza Górskiego
Projekty unijne
12 wrzesień 2023/ Inne

plakat_5.png

 

Gmina Wierzbica/Szkoła Podstawowa im. Kazimierza Górskiego w Wierzbicy realizuje projekt „Stawiamy na siebie - rozwijamy własne zainteresowania”.

Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027.

Celem projektu jest wsparcie rozwijania kompetencji, umiejętności, uzdolnień, zainteresowań uczniów poza edukacją formalną.

W ramach projektu zaplanowano następujące działania:

  • Zajęcia teatralne, których celem będzie rozwój kompetencji kulturowych i społecznych. Uczniowie będą tworzyć przedstawienia teatralne; opracowywać scenariusze, przygotowywać scenografię, kostiumy, a także ćwiczyć dykcję i poprawną artykulację. Pojadą także na spektakl do teatru w Lublinie. Podsumowaniem zajęć będzie zaprezentowanie spektaklu dla uczniów i zaproszonych gości.
  • Zajęcia fotograficzno-filmowe, w trakcie których uczniowie poznają techniki robienia i obróbki różnych rodzajów zdjęć (portret, krajobraz, fotografia uliczna) oraz nagrywania i montażu filmów. Podsumowaniem zajęć będzie wystawa najciekawszych zdjęć zorganizowana w szkole.
  • Zajęcia z kodowania i programowania, których celem będzie rozwój kompetencji cyfrowych. Uczniowie zdobędą umiejętności korzystania z programów, aplikacji i gier edukacyjnych wspomagających naukę programowania. Elementem zajęć będzie projektowanie gier w programie Scratch.
  • Klub Czytelnika i Tłumacza Literatury Anglojęzycznej – zajęcia, których celem będzie wzbudzenie zainteresowania uczniów książkami anglojęzycznymi, poszerzenie zasobu słownictwa, przybliżenie zagadnienia translatoryki.
  • Zajęcia taneczne, których celem będzie doskonalenie umiejętności tanecznych. Uczniowie nauczą się krótkich układów tanecznych, poznają elementy tańca klasycznego. Podsumowaniem zajęć będzie uroczysty występ dla uczniów i zaproszonych gości.

Projekt skierowany jest do 55 uczniów uczących się w Szkole Podstawowej im. Kazimierza Górskiego w Wierzbicy znajdujących się w niekorzystnej sytuacji społeczno-ekonomicznej.

Uczeń znajdujący się w niekorzystnej sytuacji społeczno-ekonomicznej – uczeń spełniający co najmniej jedną z następujących przesłanek:

1. posiadanie orzeczenia o niepełnosprawności w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz.U. z 2023 r., poz. 100, z późn. zm.);

2. posiadanie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, wydane przez publiczną poradnię psychologiczno–pedagogiczną wydane na podstawie ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz.U. z 2021 r., poz. 1082, z późn. zm.);

3. pochodzenie ucznia z rodziny wielodzietnej, tj. mającej na utrzymaniu troje lub więcej dzieci:

− w wieku do ukończenia 18. roku życia,

− w wieku do ukończenia 25. roku życia - w przypadku gdy dziecko uczy się w szkole,

do dnia 30 września następującego po końcu roku szkolnego, w którym jest planowane ukończenie nauki lub w przypadku gdy dziecko uczy się w szkole wyższej - do końca roku akademickiego, w którym jest planowane ukończenie nauki;

4. posiadanie przez ucznia statusu osoby przebywającej w pieczy zastępczej lub opuszczającej pieczę zastępczą, o której mowa w ustawie z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej;

5. posiadanie przez ucznia statusu dziecka pozbawionego całkowicie, częściowo lub okresowo opieki rodzicielskiej;

6. wychowywanie się w rodzinie niepełnej;

7. pobieranie przez jedno z rodziców/opiekunów prawnych (w okresie zasiłkowym obejmującym miesiąc rozpoczęcia udziału w projekcie) świadczeń rodzinnych na podstawie ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych i wobec którego, w tym okresie nie wydano decyzji o zwrocie nienależnie pobranego świadczenia;

8. posiadanie przez ucznia doświadczenia migracji;

Rezultatem projektu będzie nabycie kompetencji, umiejętności, uzdolnień i zainteresowań uczniów, które zaowocują ogólnym rozwojem w dłuższej perspektywie czasowej.

Wartość projektu: 202 361,46 PLN

Wartość dofinansowania: 181 411,46 PLN

Okres realizacji projektu: 04.09.2023 r. - 21.06.2024 r.

Do pobrania:
Regulamin rekrutacji Stawiamy na siebie.
Formularz rekrutacyjny Stawiamy na siebie.
Oświadczenie zał. 4 do formularza.
Oświadczenie zał. 5 do formularza.
Oświadczenie zał. 6 do formularza.
Oświadczenie zał. 7 do formularza.

 ue.jpg

CZYTAJ WIĘCEJ

W naszej szkole w roku szkolnym 2020/2021 realizowany jest szkolny program ćwiczeń integrujących INPP (Instytut Psychologii Neurofizjologicznej). Składa się na niego seria codziennych ćwiczeń opartych na ruchach wykonywanych przez prawidłowo rozwijające się dziecko w 1. roku życia. Ćwiczenia korekcyjne są prowadzone przez 10 minut codziennie przez cały rok szkolny w małych grupach dzieci 0A i 0B wytypowanych podczas badania przesiewowego.

Program ten jest szeroko stosowany w szkołach w Wielkiej Brytanii i innych krajach europejskich. Badania wykazały, że ćwiczenia intrgrujące skutecznie redukują oznaki niedojrzałości neuromotorycznej, która ma związek ze słabymi wynikami w nauce. Skutki niedojrzałości neuromotorycznej można obserwować pod postacią:

  • trudności w nieruchomym siedzeniu,
  • braku skupienia uwagi na zadaniu,
  • rozpraszania się dziecka z powodu dodatkowych bodźców w otoczeniu,
  • trudności w utrzymaniu w ręce i manipulowaniu przyborami szkolnymi,
  • braku kontroli ruchów oczu koniecznych do utrzymania stabilnego obrazu na stronie, co skutkuje gubieniem linijki tekstu,
  • niskiej sprawności ruchowej i braku kontroli postawy;

Fakty:

  • W przypadku dzieci, u których występowały wyraźne oznaki niedojrzałości neuromotorycznej, oraz które miały poważne trudności szkolne, po zrealizowaniu przez nie Programu Ćwiczeń Integrujących INPP odnotowano znaczne postępy w zakresie poznawczych funkcji pozawerbalnych i umiejętności czytania.
  • Badania pokazują, że u dzieci, które czytały słabiej niż rówieśnicy (o co najmniej rok od normy rozwojowej dla danego wieku) i dodatkowo przejawiały niedojrzałość neuromotoryczną po roku uczestnictwa w Programie Ćwiczeń Integrujących INPP nastąpiła znaczna poprawa w czytaniu tak, że osiągnęły one poziom swojego wieku.
1
10
11
12
13
2
3
4
5
6
7
8
9
Previous Next Play Pause
1 10 11 12 13 2 3 4 5 6 7 8 9
CZYTAJ WIĘCEJ
Integracja sensoryczna
02 grudzień 2020/ Inne

Czym jest integracja sensoryczna?

Wyobraźmy sobie chaos wywołany awarią sygnalizacji świetlnej na ruchliwym skrzyżowaniu
w godzinach szczytu w dużym mieście. Setki aut, zgiełk klaksonów, ogólna irytacja.

Oto obraz, który pokazuje, jak czuje się dziecko z zaburzeniami integracji sensorycznej…

W każdej sekundzie naszego życia i w każdej sytuacji do mózgu docierają niezliczone ilości bodźców sensorycznych, które pochodzą ze wszystkich zmysłów – wzroku, słuchu, dotyku, węchu, czucia ruchu i położenia naszego ciała w przestrzeni. Nasz mózg musi te wszystkie bodźce rozpoznać, uporządkować, zinterpretować, a także zintegrować i powiązać z wcześniejszymi doświadczeniami, by móc zareagować w odpowiedni (adekwatny) sposób.

Gdy dziecko biega, bawi się, uczy czy odpoczywa, jego mózg nieustannie organizuje informacje
i zarządza nimi. Gdy odbywa się to w sposób zintegrowany, mózg używa ich do prawidłowej percepcji, odpowiedniego zachowania czy efektywnego uczenia się. Gdy następuje dezintegracja tego procesu, funkcjonowanie dziecka w domu i szkole może przypominać wspomniane godziny szczytu.

Reasumując integracja sensoryczna tworzy fundamenty edukacji i zachowań społecznych.

Czym mogą się objawiać zaburzenia w zakresie integracji sensorycznej?

Dziecko:

  • Ma kłopoty z równowagą
  • Nie lubi zabaw, podczas których brudzi ręce
  • Ma opóźniony rozwój mowy
  • Ma kłopoty z koncentracją uwagi na zadaniu i doprowadzeniu go do końca
  • Ma zaburzoną koordynację ruchową, jest niezgrabne ruchowo
  • Jest wyjątkowo wrażliwe na bodźce, np. zatyka uszy, gdy słyszy dźwięki
  • Ma obniżoną wrażliwość na bodźce, np. nie odczuwa bólu, zimna
  • Ma duże zapotrzebowanie na ruch lub przeciwnie – nie lubi zabaw sportowych i gier zespołowych
  • Nie radzi sobie dobrze z umiejętnościami samoobsługowymi, np. wiązanie sznurówek, zapinanie zamków i guzików
  • Ma trudności w zakresie czytania, pisania, liczenia powyżej 7 r.ż.
  • Nie lubi mycia i obcinania włosów, obcinania paznokci, czyszczenia uszu
  • Drażnią je metki w ubraniach
  • Nie lubi określonych tkanin, np. dżinsów
  • W wieku powyżej 4 lat nie ma ustalonej ręki dominującej
  • Ma lęk wysokości
  • Siedząc przy stoliku, nie trzyma pozycji, podpiera głowę
  • Z trudnością uczy się umiejętności złożonych, np. jazda na rowerze
  • Niewłaściwie trzyma długopis lub kredkę

Na czym polega terapia integracji sensorycznej?

Terapia integracji sensorycznej ma postać „naukowej zabawy”, podczas której
z wykorzystaniem specjalistycznych sprzętów i pomocy terapeutycznych, dostarcza się kontrolowanej ilości bodźców pochodzących ze wszystkich zmysłów. Podczas terapii dziecko nie ćwiczy konkretnych umiejętności, lecz poprawiając integrację sensoryczną, wzmacnia procesy nerwowe leżące u podstaw tych umiejętności.

Terapia integracji sensorycznej przeznaczona jest dla dzieci:

  • w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, które rozwijają się prawidłowo, ale doświadczają problemów w codziennym funkcjonowaniu,
  • z diagnozą dysleksji lub zagrożonych dysleksją,
  • z mózgowym porażeniem dziecięcym, autyzmem, zespołami Aspergera i Downa;
  • niepełnosprawnością intelektualną,
  • i wiele innych.

Domowe ćwiczenia wyciszające układ nerwowy.
W co się bawić? – czyli profilaktyka dysleksji.

Sylwia Kosior

terapeuta integracji sensorycznej

34
33
32
31
30
29
28
27
26
25
24
23
22
21
20
19
18
17
16
15
14
13
12
11
10
9
8
7
6
5
4
3
2
1
Previous Next Play Pause
34 33 32 31 30 29 28 27 26 25 24 23 22 21 20 19 18 17 16 15 14 13 12 11 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1
CZYTAJ WIĘCEJ
Dokumenty szkolne
29 styczeń 2020/ Inne

 

Statut Szkoły Podstawowej im. Kazimierza Górskiego w Wierzbicy.

Standardy ochrony małoletnich.

Regulamin przyznawania tytułu najlepszego absolwenta „Primus inter pares”.
Regulamin korzystania z szatni szkolnej.

Regulamin świetlicy szkolnej.

Regulamin Spółdzielni Uczniowskiej.

Szkolny program wychowawczo-profilaktyczny.

Regulamin Samorządu Uczniowskiego. 

Regulamin Rzecznika Praw Ucznia.

Zagrożenia i zalecane działania profilaktyczne w zakresie bezpieczeństwa fizycznego i cyfrowego uczniów.

Księga protokołów.

 

Procedury

Procedura zebrań z rodzicami i udzielania informacji rodzicom o sytuacji ucznia w szkole.
Procedura postępowania pracowników szkoły w sytuacjach zagrożenia uczniów demoralizacją.
Procedura przebywania osób obcych, rodziców/prawnych opiekunów na terenie szkoły.
Procedura dopuszczenia do użytku szkolnego programów nauczania.
Procedura podwyższania oceny przewidywanej.
Procedura organizowania imprez i konkursów.
Procedura przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków.
Procedura postępowania w przypadku stwierdzenia palenia papierosów.
Procedura postępowania w przypadku stwierdzenia palenia e-papierosa.
Procedura postępowania w przypadku korzystanie w czasie zajęć lekcyjnych z niedozwolonych urządzeń.
Procedura postępowania w przypadku podejrzenia że uczeń jest ofiara przemocy w rodzinie.
Procedura postępowania w sytuacji podejrzenia o cyberprzemoc.
Procedura postępowania w przypadku prób samobójczych lub samobójstwa ucznia.
Procedura przyprowadzania i odbierania uczniów ze szkoły.
Procedura organizacji zajęc lekcyjnych.
Procedura postępowania na wypadek podejrzenia wystąpienia objawów choroby COVID-19.
Procedura przeprowadzania dezynfekcji w szkole.
Procedura bezpiecznego dowozu uczniów.
Procedura dopuszczenia do użytku szkolnego programów nauczania.
Procedura organizacji zastępstw za nieobecnych nauczycieli.

 

CZYTAJ WIĘCEJ

Wspierają nas

herb gminy wierzbica logo lwbogdankalasyP.jpg